THAILAND

Solnedgång på Koh Tao

Ja å så var det ju semestern....

Den 29 dec tog vi tåget ut till Arlanda för Ellis första RIKTIGA solsemester.
Flygresan ner gick hur bra som helst!

Phuket
När vi landade i Phuket den 30 dec så hade vi inget boende bokat men sånt löser ju sig ;) Vi åkte till Pattong (inte vårt favoritställe) där vi bodde 2 nätter på Poppa Palace, ett härligt litet hotell. Dessutom så blev det lite shopping i Hello Kitty-butiken. Så nyår firades där och VILKET LIV det var vid 12-slaget! Så mycket smällare och raketer, det höll säkert på i över 2 timmar. Men Elli sov så gott, och tur var väl det för kl 7 morgonen efter kom taxin och hämtade oss. Mot Koh Samui! Incheckning och allt går galant men när vi ska gå på planet... ett litet j*vla propellerplan. Jag trodde min sista stund var kommen bara jag såg planet. Men alternativen var så dåliga (minibuss eller iskall VIP-buss + båt, båda innebär en hel dags resa) så det var bara att bita ihop. Vi hann inte ens upp i luften förrän Elli sov och hon sov hela flygresan (ca 1 timme).

Koh Samui

Här hade vi faktiskt bokat boende - Coral Cove Chalet (på rekommendation av en bekant till M). Vilken besvikelse! En miljard trappor och bungalow i branten (stup från balkongen) är inte idealiskt när man har en tjej som vill krypa själv. Stranden (småsten istället för sand) var inte bra (massor med trappor för att komma till den dessutom) och personalen ganska kort i tonen vilket är MYCKET OVANLIGT i Thailand. Dyrt i restaurangen och ganska dyrt boende. Nej, här ville vi INTE vara kvar. Vi hade reserverat 3 nätter men redan första kvällen tog vi oss in till Chaweng (där vi bodde sist vi var här) och direkt kändes det som hemma! Så efter att ha ätit middag så tog vi en lååång promenad på stranden och letade prisvärt boende. Och tillslut hittade vi till Beachcomber. Så när vi kom tillbaka till Coral Cove lyckades M ta oss ur vår bokning och redan morgonen efter åkte vi till Chaweng Beach.

Här trivdes vi BRA men vintermonsunen hänger kvar lite på ön och det är rödflagg varje dag så det blev bara ett dopp i havet för Elli. Men hotellet hade pool så där svalkade vi oss mycket. Personalen var ljuvlig. Receptionisten och en av servitriserna blev favoriter hos Elli. Men pga det blåsiga vädret så var vi här knappt en vecka innan vi tog båten vidare till....

Koh Tao

Vårt absoluta favoritställe i Thailand!!! Vi checkade in på Ban´s Diving resort som passade oss bra.
Här tillbringade vi större delen av resan - 11 nätter. Hela dagarna var vi på stranden där Elli kröp runt som en tok, grävde med sina strandleksaker och badade som bara den i havet. M tog en nitrox-kurs och gjorde 4 dyk.
Vi shoppade lite, tog massage och bara njöt!
11 nätter gick alldeles för fort! Helt plötsligt var det dags att, med en stor klump i magen, ta sig tillbaka till Koh Samui på en skumpig båt (det gungade ORDENTLIGT).

Hemresa...
Eftersom vi hade en natt på Koh Samui, innan det lilla propellerplanet skulle ta oss tillbaka till Phuket, så bodde vi givetvis på Beachcomber. På kvällen var det shopping och massage som gällde så vi turades om att vara hemma med Elli som ville sova. Dagen efter när vi skulle åka till flygplatsen så hoppade receptionisten in i bilen med oss. Vi frågade om hon skulle hämta någon på flygplatsen men inte - hon ville åka med och vinka av Elli - så himla gulligt!

Sen hade vi en natt i Phuket innan det var dags att åka tillbaka till kalla Sverige. Sista natten lyxade vi lite och bodde på Nai Yang Beach Resort (knappt 10 minuter från flygplatsen). Vilka rum! Stranden var helt klart godkänd och här var det riktigt varmt i vattnet (inte för att det hade varit kallt innan). Vi fick några timmar på stranden men Elli tyckte det var lite för varmt och var nog lite trött efter allt resande så sen blev det poolen en sväng så hon fick . Den ena poolen hade dessutom svart kakel så i den var det riktigt, riktigt varmt! (Den upptäckte vi givetvis precis när vi skulle gå in...). Ett perfekt ställe att övernatta på när man ska vidare! (Dock var restaurangen på resorten ingen höjdare men det fanns gott om alternativ).

Flygresan hem gick också bra. Elli drog på sig en förkylning näst sista dagen så de sista 2 timmarna (flygresan hem tog över 12 timmar!) var lite kinkigt innan hon somnade precis innan landning.

Tittar på Bamse på flygresan hem

Summering resa med Elli
Det var i princip inga problem alls! Vi hade tänkt hon skulle äta vår mat i Thailand men den var hon inte storförtjust i så det blev mest välling, frukt, grönsaker och så pizza och pommes (och sand!) Men det gick ju bra det med.
Solen och värmen var inte heller några problem. Vi höll mest till i skuggan men visst var vi även ute i solen. Inga värmeutslag och Elli verkade snarare njuta. Och badade gjorde vi ju mest hela tiden.
Blöjor hade vi med oss en hel del men när dom var slut var det inga problem att få tag på nya. Bra kvalitet men dyrare än här hemma i Sverige.
Vi reste runt en del och det var inte heller några problem. De få "problemen" vi hade var mygg och att äta middag på kvällen. Myggen mådde inte Elli så dåligt av men middagen var ingen höjdare. Sitta och vänta på mat och sen vänta på att mamma & pappa ska äta upp - roligare saker finns det ju :)
Det kändes faktiskt som hon utvecklades bättre där nere. Snabbt lärde hon sig att hon ska backa ner för sängen. Klättra upp och ner i trappor är inte heller några problem.

Hade vi inte haft Uno här hemma så vet i katten om vi hade åkt hem...